Gyakran Ismételt Kérdések



1. A honlappal kapcsolatos kérdések

- Milyen hírlevelekre iratkozhatok fel?

Három féle hírlevél közül is választhatnak a látogatóink:

  • VÍRUS HÍRADÓ hírlevelünket heti rendszerességgel küldjük. Benne az elmúlt hét legfontosabb híreit találja, valamint az éppen legaktívabb vírusokról, a fertőzések megelőzésének módjáról, a vírusok felismerésének módjáról, az esetlegesen megtörtént fertőzés utáni teendőkről és a Vírus Híradó honlapunkkal kapcsolatos újdonságokról számolunk be
  • VÍRUS RIADÓ riasztást alkalmanként küldünk, amennyiben veszélyes és gyorsan terjedő fertőzés indult el a világhálón. A Vírus Híradó elsőként értesíti regisztrált partnereit az aktuális fenyegetettségekről, és csak a valóban szükséges esetekben szólunk.
  • CIKK EXPRESSZ hírlevelünket a sajtó munkatársainak ajánljuk. A fontosabb írásainkat, háttéranyagainkat közvetlenül a Vírus Híradón történő megjelenés után küldjük el a Cikkexpressz regisztrált felhasználói részére, hogy azt mielőbb fel tudják használni munkájuk során. A honlapunkon megjelenő tartalom felhasználására vonatkozó feltételekkel külön pontban találhat részletes információt.

- Honnan tölthetem le a Vírus Híradó Tickert?

Kérjük kattintson az alábbi linkre: VH Ticker

- Hogyan érhetem el a Vírus Híradó RSS-t?

RSS feedünk a következő linken érhető el: VH RSS - hírek

- Hogyan iratkozhatok fel a hírlevelekre?

A Hírlevél menüpontunk alatt.

- Miért nem sikerült feliratkoznom a Cikk Expresszre?

A Cikk Expressz egy exkluzív szolgáltatás a sajtó munkatársai számára, minden egy feliratkozási kérelmet személyesen vizsgálunk meg, és hagyunk jóvá. Ha Ön úgy érzi, hogy méltánytalanul utasítottuk el a feliratkozási kérelmét, lépjen kapcsolatba velünk!

- 2004-et írunk, Önök miért nem küldenek HTML-hírlevelet?

Véleményünk szerint az információ minél egyszerűbb formában való eljuttatása a leghatékonyabb módszer. Az e-mailen terjedő kártevők miatt célszerű egyszerű, szöveges leveleket küldenünk, ezt felhasználóinknak is javasoljuk. Az általunk küldött levelek sohasem tartalmaznak csatolt file-okat, és mindig Text/Plain (egyszerű szöveges) formában küldjük ki. Amennyiben mégis találkozna másféle levéllel, értesítsen minket az info (a) virushirado.hu címen.

- Nem a szokásos hírlevelet kaptam Önöktől.

Bizonyos esetben (pl. a címzett elérhetetlensége esetén) a levlista-kezelő szoftverünk értesítést küld a hibáról. Egy ilyen levél végén az alábbi magyarázat található:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
FIGYELEM! Ezt a levelet a [név] levelezőlista kezelőszoftvere küldte Önnek. Amennyiben Ön megkapta, az azt jelenti, hogy minden rendben működik, és ezt a kezelőszoftver automatikusan észlelte is.

Ez a levél arról tájékoztatja Önt, hogy valószínűleg az internetszolgáltatója vagy az Ön saját levelezőszerverének átmeneti hibája miatt Ön egy vagy több üzenetet nem kapott meg a [név] levelezőlistáról.

Ezzel a levéllel nincs semmi tennivalója, NYUGODTAN TÖRÖLHETI!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ezek a levelek valóban tőlünk származnak, kérjük ne értesítsen minket erről, hanem nyugodtan törölje le. Bővebb információ: A levelezőlista által automatikusan küldött üzenetekről

- Milyen feltételekkel használhatom fel a Vírus Híradón megjelent írásokat?

A VH-n megjelenő tartalom bármilyen elektronikus vagy nem-elektronikus módon történő felhasználására csak az alábbi szabályok betartása mellett van lehetőség:

  • A tartalom egyes részein (hírek, cikkek, publikációk) semmiféle változtatást nem szabad végrehajtani
  • A felhasználás, megjelenítés vagy reprodukálás során jól látható helyen fel kell tünteni a forrást ("Forrás: Vírus Híradó) továbbá on-line megjelenés esetén egy linknek a Vírus Híradó honlapra kell mutatnia
  • A tartalom másolásából, terjesztéséből, megjelenítéséből és reprodukálásából semmiféle anyagi haszna nem származhat a felhasználónak
  • Ezen szabályok alól kivételt képeznek a Szerkesztőséggel egyéb megállapodást kötött vagy felhatalmazást kapott felhasználónak jogai.

Kérdés esetén kérjük vegye fel a kapcsolatot a Szerkesztőséggel az info (a) virushirado.hu e-mail címen!

2. Vírusok, férgek, egyéb kártevők

- Mit kell tenni vírus gyanú esetén?

Gyanús esetben javasolt az összes állományra kiterjedő teljes víruskeresést végezni a legfrissebb vírusismereti adatállományokkal minden merevlemezre. Ez a módszer esetleges fertőzés és mentesítés után is javasolt: csak akkor tekinthetjük leküzdöttnek a fertőzést, ha mentesítés utáni minden file-ra kiterjedő vizsgálat negatív eredménnyel zárul. Konkrét ismeretlen vírusgyanús file esetén elküldheti az adott filet a mintak (a) 2f.hu címünkre. Alapos helyi tesztelés után szükséges esetben tovább küldjük a fejlesztők felé a vírusgyanús állományát is, amelyet mindannyian maximális diszkrécióval kezelünk.

- Az Internetre való csatlakozás után újraindul a Windows...

A jelenséget nagy valószínűséggel egy 2003 augusztusában megjelent féreg, vagy ahhoz hasonló kártevők okozzák. Kérjük látogasson el a http://windowsupdate.microsoft.com címre, és telepítse fel a szükséges operációs rendszer javításokat!

- Mivel tudom kipróbálni a víruskeresőt, honnan vegyek ehhez vírust?

Még a kipróbáláshoz sem ajánlatos igazi vírust beszerezni, elég csak arra gondolni, hogy lehetnek még ismeretlen, fel nem fedezett mellékhatásai vagy pedig azt hisszük, próbát teszünk a már ismert vírussal, miközben az már egy sokkal veszélyesebb átirat. Kifejezetten a tesztelés céljára hozott létre az EICAR, az European Institute for Computer Anti-Virus Research nevű intézet egy tesztprogramot, amivel teljesen veszélytelenül elvégezhetjük a próbákat. A file mindössze kiírja a "EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE" szöveget, viszont a jól beállított víruskeresőknek vírusriasztást kell adnia rá. A teszt állományt, az EICAR.COM-ot letölthetjük a http://www.eicar.com/anti_virus_test_file.htm címről vagy magunk is elkészíthetjük az alábbi 68 karakter begépelésével:
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*

- Mi okozhatja a sűrű, rendszeres lefagyásokat a víruskereső telepítése óta?

A legvalószínűbb oka az szokott lenni, hogy a felhasználó egynél több víruskeresőt kísérel meg telepíteni egyazon gépre. Alapszabálynak tekinthető, hogy egy gépen egyszerre csak egy (valósidejű védelmet nyújtó) víruskereső futhat. Több program futtatása különböző nemkívánatos jelenségeket idézhet elő: ez jelentheti azt, hogy a víruskereső egymásban indokolatlan vírusgyanút jeleznek, egészen a számítógép drasztikus lassulásán át akár a Windows rendszer összeomlásához is vezethet. Gondoljunk csak bele - ugyanazért a feladatért több program is verseng: minden megnyitott állományt azonnal át akarnak vizsgálni.

- Mit tegyek, ha állandóan vírusos e-maileket és/vagy figyelmeztetéseket kapok, mely szerint vírust küldtem valakinek?

A legtöbb kártevő hamisítja a feladót és számos forrásból (pl. címjegyzék, a merevlemezen található fájlok, internetes oldalak) gyűjt e-mail címeket. Mára sajnos az a szomorú helyzet állt elő, hogy aki használja az e-mail címét, előbb-utóbb vírusokat is fog rá kapni. Az e-mailküldésre használt SMTP protokoll nem alkalmas a feladó hitelesítésére, így előfordulhat, hogy habár az Ön gépe nem fertőzött, egy vírus mégis az Ön nevében küld fertőzött leveleket. A valós feladó csupán a levélfejléc (header) alapján állapítható meg. A fertőzött levelek elleni védekezés egyetlen módszere az e-mailek szűrése, melyet célszerű már a szolgáltatónak, szerveroldalon elvégeznie. Az antivírus szoftverek nagy része az elektronikus levélben terjedő kártevők ellen is véd, ezért ha szolgáltatónk még nem biztosít központi szűrést, kliens oldalon mindenképp célszerű védeni magunkat.

- Lehet-e minden fertőzött állományt mentesíteni?

Egyszerűbb esetben, ha mentesítjük a fertőzött fájt, visszakaphatjuk az eredeti, teljes állományt, más esetben azonban a vírus felülírással fertőzi meg az eredeti állományt, és az átírt részt nem menti el sehova. Ilyenkor a mentesítés sem lehetséges.

- Kell-e tűzfal is a gépünkre, ha már van vírusirtó rajta?

Ha a gép rendszeres vagy állandó Internet- vagy hálózatos kapcsolatban van, akkor mindenképpen javasolt valamilyen tűzfalas megoldás.

- Szükség van-e a saját munkák mentésére, ha naponta frissített vírusirtót használunk?

Mivel a számítógépben a legértékesebb dolog a sok óra/nap/hónap/év alatt elkészült munkák (programok, dokumentumok), ezért ezek rendszeres, másik adathordozóra való mentéséről mindenképpen célszerű gondoskodni. Az adatok értéke sokszorosan meghaladhatja a gép vagy az operációs rendszer értékét. Komolyabb cégeknél erre a Biztonságtechnikai Házirendben dolgoznak ki szabályozást.

- Ha nem Windows-t, hanem Linux-ot vagy Unix-ot használok, akkor is szükség van víruskeresőre?

Az igaz, hogy a Windows platformra készült eddig a legtöbb vírus, de nincsen abszolút vírusmentes platform, ezért mindenhol szükség van rá. Statisztikailag pedig úgy tűnik, mindig abban a környezetben születik a legtöbb új vírus, amit a legtöbben használnak, ergo a vírus készítője a legnagyobb pusztítást tudja meg valósítani. Ebből az is következik, hogy a Linux/Unix rendszerek népszerűségének emelkedésével megjósolhatóan emelkedni fog az ottani vírusok száma is.