Keresés
Hírek
Elsősegély
 Gyorsmentesítés
 Vírparancsolat
Vírusok és férgek
 Mi a vírus?
 Vírusleírások
 Vírushatározó
 Statisztikák
 Mobilvírusok
Spam és tartalomszűrés
 Mi a spam?
 Mire jó a tartalom és      URLszűrés?
 Fogalmak
 Áttekintés
 Statisztikák
Megoldások
 Mit használjunk?
   Vírusok ellen
   Spamek ellen
   A hatékonyság növelése        érdekében
 Ingyenes próbaverziók
 Jótanácsok
 Vírusirtók tesztje
 Lexikon
Hírlevél
Magazin
 Publikációk
 Háttér
 ITBN 2008
Szakértői rovatok
 Jogi háttér
 Elektronikus aláírás
 Fogyasztóvédelem
Letöltés
 Gyorsmentesítés
 Próbaverziók letöltése
Archívum
Ajánló
Hírlevél
Ha elsőként szeretne tudni a legfrissebb vírusokról és a védekezés módjáról, akkor iratkozzon fel ingyenes heti hírlevelelünkre!
Az Ön e-mail címe:
Főoldal > Szakértői rovatok > Jogi háttér





A kéretlen reklám üzenet jogi szabályozásáról


A kéretlen reklám elleni védelem elsőként nem reklámjogi köntösben jelent meg, hanem az általa okozott forgalomtöbblet elleni harcként.
Nyomtatható verzió Nyomtatható verzió  | Küldje el ezt a cikket ismerősének Küldje el ezt a cikket ismerősének

A kéretlen reklám elleni védelem elsőként nem reklámjogi köntösben jelent meg, hanem az általa okozott forgalomtöbblet elleni harcként. A védelem célja eredetileg az volt, hogy minimalizálja a tömeges és beazonosíthatatlan levélküldők lehetőségeit, és az ezzel járó költségeket.

Ebből a szempontból érthető a nyomtatott szórólapok és a kéretlen postai levelek, valamint a kéretlen email eltérő szabályozása. Míg a szórólapok és a kéretlen postai levelek esetén a küldő fél maga fizeti a terjesztés költségeit, a spamnek nevezett jelenség esetén a terjesztés költségét túlnyomórészt a terjesztő, illetve a címzett viseli. Így ebből a szempontból a spam jelensége közelebb áll a kéretlen faxbeli reklámhoz.

A kéretlen email elleni harc másik frontvonala az email reklám jellegének jól látható feltüntetése és a reklámozó könnyű beazonosíthatósága volt.

A kéretlen reklám mai jogi szabályozásában a fenti két cél együttesen jelenik meg. Ezt a szabályozási környezetet kívánjuk nagy vonalakban, néhány jelentősebb példán keresztül bemutatni.

Az első jogi szabályok, amelyek a spam terjedésének gátat szabhattak volna, a személyes adatok védelmére vezethetőek vissza. A hazai törvények szerint ugyanis személyes adatnak tekinthető az olyan email cím is, amelyből következtetni lehet egy meghatározott természetes személyre. Személyes adatot pedig csak az érintett hozzájárulásával lehet jogszerűen kezelni, értve ezalatt azt is, hogy csak hozzájárulásával lehet az email címét adatbázisba másolni, azt onnan másnak átadni, stb. Ez alól a szabály alól a direkt marketing törvény ugyan bizonyos nyilvántartások esetén kivételt tesz a nevek és postacímek vonatkozásában, de a kivételek ezen köre nem terjeszthető ki az elektronikus levélcímre.

Az 1997-es hazai reklámtörvény már megalkotásakor mindenfajta reklámra előírta:a közzététel feltétele, hogy a reklámot csak a reklámjelleg felismerhető feltüntetésével és a környezetétől elkülönítve szabad közzétenni – ez kétségkívül vonatkozott az emailes reklámokra is.

A kezdeti, horizontális jellegű, azaz nem kifejezetten az email reklámra vonatkozó szabályok azonban elméleti elégségük ellenére a gyakorlatban nem voltak hatással a spam jelenségre. Éppen ezért vált szükségessé itthon is a speciálisan emailre vonatkozó szabályok bevezetésének megfontolása.

Az egyik legkorábbi ilyen speciális nemzetközi szintű javaslatban, az OECD elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos fogyasztóvédelmi irányelvében (a továbbiakban: OECD irányelv) a nem kívánt e-mail reklámra vonatkozóan egy ajánlást találhatunk, miszerint a vállalkozásoknak ki kell kidolgozniuk „olyan hatékony és könnyen alkalmazható eljárásokat, amelyek lehetővé teszik a fogyasztók számára annak eldöntését, hogy fogadják-e a kéretlen e-mail reklámot. Ha fogyasztók jelezték, hogy nem akarnak kapni kéretlen e-mail reklám üzeneteket, ezt a döntést tiszteletben kell tartani.”

  |  1/4  |   következő oldal





Partnerünk

Kérdés / Vélemény | GYIK | Sitemap | Impresszum | Jogi feltételek        2004-2011 © Vírushiradó -- 2F 2000 Kft. - Az információ védelmében.