Keresés
Hírek
Elsősegély
 Gyorsmentesítés
 Vírparancsolat
Vírusok és férgek
 Mi a vírus?
 Vírusleírások
 Vírushatározó
 Statisztikák
 Mobilvírusok
Spam és tartalomszűrés
 Mi a spam?
 Mire jó a tartalom és      URLszűrés?
 Fogalmak
 Áttekintés
 Statisztikák
Megoldások
 Mit használjunk?
   Vírusok ellen
   Spamek ellen
   A hatékonyság növelése        érdekében
 Ingyenes próbaverziók
 Jótanácsok
 Vírusirtók tesztje
 Lexikon
Hírlevél
Magazin
 Publikációk
 Háttér
 ITBN 2008
Szakértői rovatok
 Jogi háttér
 Elektronikus aláírás
 Fogyasztóvédelem
Letöltés
 Gyorsmentesítés
 Próbaverziók letöltése
Archívum
Ajánló
Hírlevél
Ha elsőként szeretne tudni a legfrissebb vírusokról és a védekezés módjáról, akkor iratkozzon fel ingyenes heti hírlevelelünkre!
Az Ön e-mail címe:
Főoldal > Spam és tartalomszűrés > Áttekintés





Spamtörténelem


Mottó: „A spam 2003-ban világszerte 20,5 milliárd dolláros kárt okozott” – Radicati Group
Nyomtatható verzió Nyomtatható verzió

Napjainkra szinte minden internetező találkozott már a „spam” kifejezéssel, és a legtöbbjük tisztában van a jelentésével is. A levélszemét az Internet óriási problémájává vált, a szakemberek, hálózati rendszergazdák és egyszerű felhasználók is hatalmas erőfeszítéseket tesznek a megállítása érdekében. Azonban sokan nem ismerik a spam eredetét – aki többet szeretne tudni a spam „születéséről”, olvassa el írásunkat!

Maga a SPAM szó egy rövidítés: egy löncshús-konzerv angol nevéből, Spiced hAM-ből (fűszerezett sonka) ered. Hogyan kapcsolódhat egy étel neve az internetes visszaélésekhez? Ezen kérdésre a brit Monty Python csoport egyik bohózata adja meg a választ: egy étterembe betérő vendégnek csak spamet ajánl fel a pincér (spamet spammel), és rövid idő alatt roppant idegesítővé válik a löncshúsos ételek felsorolása. Végül a spamet olyan dolgok megnevezésére használták, melyek annál idegesítőbbek, minél többször ismétlődnek.

Az első internetes kéretlen üzenetet még nem illették a spam elnevezéssel, csak jóval később kapcsolódott össze a két fogalom. Sokáig a USENET hírcsoportok számítottak a spam elsődleges harcterének, mára azonban szinte teljes mértékben az e-mailes spam lett az egyeduralkodó. A USENET egy világméretű hírcsoport, vitafórum – ha a végletekig le szeretnénk egyszerűsíteni, tematizált levelezőlisták hierarchikus összességének foghatnánk fel.

1978: az első e-mail spam

1978. május 3-án küldték el az első internetes kéretlen reklámlevelet, melyre manapság a „DEC spam” elnevezéssel szoktak hivatkozni.

A levelet, mely egy meghívó volt az új DEC-20 számítógép bemutatására, a DEC egyik marketinges munkatársa küldte szét az Egyesült Államok nyugati partján élő embereknek. A címeket az ARPANET címtárából nyerte ki az illető, és hatalmas botrány tört ki az ARPANET szabályzatának megsértése miatt.

Az üzenet feladóját Gary Thuerknek hívták, és akkoriban a „THUERK at DEC-MARLBORO” cím azonosította (1978-ban még máshogy néztek ki az e-mail címek, mint napjainkban). A meghívó egyértelműen spam volt, bár még 15 évnek kellett eltelnie, hogy bárki is ezt az elnevezést használja rá.

jj (a) cup.portal.com: Segítsetek!

Tíz évvel később, 1988. május 24-én történt egy jelentős esemény, mely bevonult a spam-történelembe: egy Rob Noha nevű főiskolai hallgató annyi USENET hírcsoportba küldte el üzenetét, amennyibe csak tudta.

A jj (a) cup.portal.com címről küldött levelekben anyagi támogatást kért tanulmányai finanszírozására, tehát az első USENET-spam gyakorlatilag egy kolduló üzenet volt. Mivel rengeteg hírcsoportba elküldte, ezért roppant idegesítő volt az emberek számára, hogy ugyanazt az üzenetet többször is megkapják.

Gazdagodj meg gyorsan!

Az előző eset ellenére hosszú éveken keresztül a Dave Rhodes által küldött „Gazdagodj meg gyorsan!” (MAKE MONEY FAST) tárgyú USENET üzenetet tartották „klasszikus kéretlen levélnek”. Ez egy közönséges lánclevél volt, melyet az emberek elkezdtek egymásnak, majd levelezőlistákra és hírcsoportokra is küldözgetni. Mivel ez abban az időben példa nélkülinek számított, így sokakat meg is büntettek miatta (például Internet-hozzáférési jog megvonása), és az emberek tanultak az esetből.

  |  1/3  |   következő oldal





Partnerünk

Kérdés / Vélemény | GYIK | Sitemap | Impresszum | Jogi feltételek        2004-2011 © Vírushiradó -- 2F 2000 Kft. - Az információ védelmében.