Az Internet veszélyei és kockázatai - SPAM


A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség 2005. február 1-jén egy egész hónapon át tartó kampányt kezd az Internet veszélyei és kockázatai kérdéseiben. A kampány koordinátora az International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN). A szervezet a világ 33 országának fogyasztóvédelemmel foglalkozó szervezetét tömöríti abból a célból, hogy a határokon átnyúló kereskedelemmel összefüggésben jelentkező problémákat elemezze, és a jogi keretek között segítséget nyújtson partnerszervezeteinek és a fogyasztóknak egyaránt.

A kéretlen levelekkel kapcsolatos problematikai kiindulópontja az, hogy a spam kitűnő reklámeszköznek számít. Az elektronikus levelezés a legelterjedtebb internetes alkalmazás, hiszen a felhasználóknak a világhálóra való csatlakozás után általában első dolguk megnézni az elektronikus postaládájukat. Egy felmérés szerint 1999-ben 40 kéretlen levél jutott egy felhasználóra, ez a szám 2005-re 1600 spam/felhasználóra növekedhet. A spam hatásfoka nagyon alacsony, a tapasztalatok szerint 1.000.000 db elküldött levél után érkezik egy vételi ajánlat. Ennek az az oka, hogy leveleknek nincsen igazi célcsoportjuk, és legtöbb esetben ez a rendkívül agresszív marketingeszköz ellenérzést vált ki a felhasználókból.

Rendkívül fontos, hogy a védelem a megelőző intézkedésekkel a legnagyobb hatásfokú, hiszen ha már elkezdtünk spameket kapni, azok teljes megállítása a legritkább esetben vezet eredményre email-cím változtatás nélkül.

Amit a spamről tudni kell

  • A spam — különösen, ha külföldről érkezik — gyakran a megkárosítás, csalás célját szolgálja
  • Ha egy ajánlat túl szép, hogy igaz legyen, az a legtöbbször nem is biztos, hogy valós
  • Ha egy emailben érkezett ajánlat gyanús, a legjobb lesz kitörölni

Mit tehetünk a spamek megelőzése érdekében?

  • Használjunk spam-szűrőt, amelyet a legtöbb ma használatos email kliensszoftver tartalmaz
  • Ne kattintsunk rá a spamben elhelyezett linkekre és reklámokra, mert lehet, hogy vírusokat, kémprogramokat fogunk akaratunk ellenére letölteni
  • Amennyire lehet, védjük email címünket, ne hozzuk olyanok tudomására, akiket nem ismerünk, ne adjuk meg olyan weboldalon, amelyet gyanúsnak érzünk.
  • Mielőtt megadjuk egy weboldalon az email címünket, ismerjük meg a weboldal adatvédelmi nyilatkozatát. Abban az üzemeltető kiköthet olyan feltételt, hogy email-címünk megadásával hozzájárultunk reklámlevelek fogadásához.
  • Ha elkerülhetetlen, hogy idegeneknek adjuk meg email-címünket (pl. egy chatszobában), előzőleg hozzunk létre olyan email-címet, amelytől „könnyen megválhatunk”.
  • Ha a saját weboldalunkon, Interneten közzétett dokumentumokban kívánjuk közzétenni email-címünket, ajánlatos azt olyan módon megjeleníteni, hogy az az email-címeket automatikusan gyűjtő szerverek számára ne legyen felismerhető, vagy alkalmazható (pl. az email-cím „@” jelét helyettesítsük más jellel, akár ezzel: &)

Mit tehetünk, ha spamet kaptunk?

  • A címet vegyük fel a levélszemét-küldők listájára, használjunk olyan kliensszoftvert, amely ilyen vagy hasonló opciót tartalmaz
  • Magyarországi feladótól származó küldemény esetében értesítsük a fogyasztóvédelmi hatóságot a panasz (a) fvf.hu email-címre küldött üzenettel
  • A panaszhoz csatolni szükséges a kapott üzenetet, teljes terjedelmében, minden korábbi fejléccel együtt
  • Külföldről érkező spamek esetében a származási ország hatósága jogosult intézkedés megtételére, ezért ahhoz kell továbbítani a panaszunkat


Frissítés!
A kéretlen üzenetekkel kapcsolatos bejelentéseket a Nemzeti Hírközlési Hatóság, az NHH fogadja. Bővebb információ: NHH Spam oldal